Min resa till USA

Som jag berättade i mitt första inlägg var jag och flickvännen en tur till USA i somras. Det var en härlig upplevelse och givetvis bodde vi hemma hos min släkt i Florida. Det gjorde resan extra rolig och dessutom billigare då vi inte skulle stå för kostnaden av hotell osv. När vi landade på flygplatsen blev vi upphämtade av min pappa och hans fru. Jag har en stark relation till dem båda. Det tar ca. 1 timme från flygplatsen hem till deras hus, vilket är okej då vi hade otroligt mycket att prata om. Det var även skönt att köra igenom Florida och se alla de områden som jag en gång har vuxit upp i och känner till så väl.

Här kommer lite information och tips om Florida för er som önskar att besöka staten.

• Det är mer eller mindre varmt året runt och Florida kallas därför också solskensstaten.
  • Tallahassee är ”huvudstaden” i Florida men det mest populära området är självklart Miami och Hollywood.
  • Det är en mångkulturell stat och här bor människor från alla delar av världen.
  • Det är en ganska stor skala i samhällsklassen.
  • Folk här är väldigt öppna och sociala. Dvs. det är väldigt lätt att snacka med människor och skaffa nya vänner.
  • Här kan man besöka Disneyland. Är ni en barnfamilj kan detta varmt rekommenderas.
  • Stränderna här är otroligt fina men ofta också packade med människor och turister.

Hollywood och Grand Canyon

När vi kom fram åt vi middag tillsammans, sen gick vi tidigt i säng då vi var väldigt trötta. Det tog några dagar för jetlagen att lägga sig, så de första dagarna tillbringade vi med familjen hemma. Vi bestämde oss sedan för att åka en tur till Hollywood och se olika sevärdheter, shoppa och äta god mat. Under vår visit tillbringade vi även många dagar på stranden. Vi kände att vi ville passa på nu när sommarvädret hemma i Sverige inte är det bästa. Vi var även på en liten road trip under några dagar då vi åkte till Arizona för att se Grand Canyon. Det var en helt otrolig upplevelse och fantastiskt att se. Det är verkligen något jag vill rekommendera om man får möjligheten att ta sig dit. Vi campade med husvagn på ett populärt ställe i närheten där vi grillade och under dagarna gick vi långa promenader i naturen. Vi stannade i två nätter och åkte sedan hem igen.

Under sista veckan i Florida var jag även åskådare till två tävlingar i racing. Det var otroligt spännande och hela familjen var med vilket gjorde hela upplevelsen ännu bättre. Som sagt är motorsporten mycket större i USA än i Sverige, och det är därför mycket mer extremt och roligare att kolla på här. Vi hade bra väder och stämningen var på topp. Enligt mig kunde det inte ha varit ett bättre avslut på en fantastisk resa. Jag och flickvännen kommer helt klart återkomma till Florida nästa år. Får ni chansen att besöka Florida kan det varmt rekommenderas. Här finns allt och något för alla och otroligt mycket att uppleva.